Lesprogramma Reitdiep

Missie Weidevogel

Het gaat niet zo goed met de weidevogels. Daar zijn verschillende oorzaken voor aan te wijzen. De leerlingen worden in kleine groepjes op missie gestuurd om weidevogels te redden.
In dit uitdagende spel maken de leerlingen kennis met weidevogels. Ze ontdekken welke bedreigingen er voor deze vogels zijn en ze leren hoe we de weidevogels kunnen helpen en beschermen.
Door het beantwoorden van (interactieve) vragen, het uitvoeren van opdrachten en het oplossen van puzzels, verzamelen de leerlingen letter- en cijfercodes. Lukt het ze om aan het einde van de missie met deze codes een kistje te openen en zo een weidevogel te redden?

‘Missie Weidevogel’ is geschikt voor de maanden maart tot juni en de groepen 6, 7 en 8 en wordt altijd gespeeld in combinatie met het lesprogramma ‘Vogels kijken’.

Vogels Kijken

Met een echte verrekijker op zoek naar vogels in het veld. Waarom heeft de ene vogel een lange snavel en zien we een andere hier alleen in het voorjaar?
Het gaat niet zo goed met de weidevogels in Nederland. Door het grondwaterpeil te variëren en te zorgen voor kruidenrijk grasland, probeert Het Groninger Landschap o.a. in het Reitdiepgebied meer weidevogels te trekken.
Met verrekijker en zoekkaart trekken we eropuit om te kijken welke vogels er op dat moment in het weiland zijn. Per seizoen kan dit aardig verschillen; soms hele vluchten grutto’s of goudplevieren, soms maar een paar kleine groepjes vogels. We laten de kinderen op een spannende manier kennismaken met echte natuur vlakbij huis.
In het voorjaar tot ongeveer mei is kans het grootst veel vogels te zien. Buiten deze periode is het afwachten. Hoewel, als je goed kijkt, is er altijd wel iets te zien.

‘Vogels kijken’ is geschikt voor de maanden maart tot juni en de groepen 6, 7 en 8 en is leuk om te combineren met ‘Missie weidevogel’.


Ontdek het Landschap

Wat zien we hier in het landschap en hoe is dat zo geworden? De leerlingen gaan in groepjes actief op zoek naar antwoorden. De leerlingen krijgen uitleg over verschillende landschapselementen en gaan vervolgens in groepjes actief op zoek naar deze elementen d.m.v. van gevarieerde opdrachten.

Ze luisteren naar het verhaal over de invloed van de zee op onze Groninger kustlijn en de veranderingen in de loop van de rivier de Hunze door de eeuwen heen. Wat heeft dit betekend voor het ontstaan van het huidige landschap? Door met elkaar te overleggen, proberen ze bijvoorbeeld een aantal kaarten van deze omgeving op (tijd)volgorde te leggen. Vervolgens gaan ze met een vragenlijst het veld in en worden hierdoor o.a. attent gemaakt op een aantal opvallende landschapselementen in de omgeving van het bezoekerscentrum. Het mooiste, opvallendste of bijzonderste element mag natuurlijk op de foto.

‘Ontdek het Landschap’ is geschikt voor de groepen 7 en 8.

De Boerderij

De kinderen maken kennis met de boerderij en vooral met de boerderijdieren. Ervaren en beleven staat voorop.

Rond het bezoekerscentrum zijn allerlei dieren te zien: koeien, schapen, geiten, kippen en varkens. In groepjes krijgen de kinderen een rondleiding langs de dieren, waarbij ze natuurlijk van alles mogen vragen. We kijken, ruiken, voelen.
Ook gaan we in groepjes langs verschillende thematafels: een voer-tafel, een babydieren-tafel, een poep-tafel en meer. Kunnen de kinderen raden wat bij welk dier hoort?
Afhankelijk van het seizoen staan de koeien op stal of in de wei, zijn er meer of minder jonge dieren of vliegen er boeren zwaluwen af en aan. Het programma wisselt dan ook per seizoen.

Het lesprogramma ‘Boerderij’ is geschikt voor de groepen 1, 2 en 3.

Levend Ganzenbord

Al gooiend met een dobbelsteen leren de kinderen spelenderwijs van alles over natuur, weidevogels en het Reitdiepgebied.

Rondom het bezoekerscentrum wordt een levend ganzenbordspel uitgezet met vragen over de natuur, weidevogels en het Reitdiepgebied. In tweetallen gaan de leerlingen door te gooien met een dobbelsteen langs verschillende vragen. Voor elke goed beantwoorde vraag, krijg je een stempel. Hoe meer vragen je samen goed beantwoordt, hoe sneller je gaat…maar je moet natuurlijk ook een beetje geluk hebben.
De vragen zijn op twee niveaus (middenbouw/bovenbouw) en zijn meestal meerkeuze, zodat iedereen mee kan doen en je al een beetje op weg geholpen wordt. En geef je niet meteen het juiste antwoord? Dan is er altijd nog een bonusvraag om toch een goed antwoord te kunnen geven (en een stempel te verdienen). Spelenderwijs komen de leerlingen zo van alles te weten over de natuur en dit bijzondere gebied.

‘Levend Ganzenbord’ is geschikt voor de groepen 4 t/m 8 en kan het hele jaar gespeeld worden. Bij slecht weer, kan het ook binnen.

Uilenballen pluizen

Elke leerling krijgt een uilenbal om uit te pluizen. Aan de botjes die ze vinden, kunnen ze zien wat de uil gegeten heeft. Uilen zijn dieren die we overdag bijna nooit zien. Maar juist daarom misschien nog leuker om ze te onderzoeken. Aan de hand van de braakballen komen de kinderen meer te weten over wat een uil eet.

We beginnen met een korte introductie over de uil: Hoe ziet een uil eruit? Hoe voelt een (opgezette) uil? Wat is een braakbal en waarom maken uilen die eigenlijk?
Daarna krijgt elke leerling een uilenbal om helemaal uit te pluizen. De botjes die ze vinden kunnen ze vergelijken met die op een zoekkaart. Zo kunnen ze uitzoeken wat voor botje het is. Met behulp van een vergrootglas kun je soms zelfs zien van welke soort muis het is. Zo kom je te weten wat de uil gegeten heeft. De botjes mogen na afloop mee naar huis.

‘Uilenballen pluizen’ is geschikt voor de maanden oktober tot maart en voor de groepen 4 t/m 8.

Rad van Natuur

Door te draaien aan een rad, krijgen de leerlingen allerlei verrassende (natuur)opdrachten.
De kinderen worden uitgedaagd in tweetallen zeer diverse opdrachten uit te voeren en verschillende vragen te beantwoorden. Deze hebben te maken met de natuur in hun eigen leefomgeving en de planten en dieren op en rond het bezoekerscentrum. Bijvoorbeeld: Wat doet een geit allemaal in één minuut? Welke kleine beestjes kun je vinden? Of ga met een kompas op stap. Zoekkaarten, gereedschappen, pen en papier liggen voor ze klaar. De vragen en opdrachten variëren afhankelijk van het seizoen en de leeftijd van de kinderen.
Door te draaien aan een rad bepalen de leerlingen zelf welke opdrachten ze krijgen.

‘Rad van Natuur’ is het hele jaar geschikt voor de groepen 4 t/m 8.

Bodemdiertjes en Kriebelbeestjes

Zoektocht naar kleine diertjes in de tuin. Wat kruipt en vliegt er allemaal in de bodem, door het gras en tussen de struiken? Na een korte introductie over waar en hoe je kleine beestjes kunt vinden, gaan de kinderen in tweetallen op zoek naar kleine diertjes in de tuin rond het bezoekerscentrum. Met behulp van zoekkaarten en boekjes proberen ze er achter te komen wat voor beestjes het zijn.

Natuurlijk zijn er vergrootglazen om ze heel goed te kunnen bekijken. Aan het eind van het programma bespreken we wat er allemaal gevonden is. Wie heeft de meeste verschillende beestjes gevonden? En wat was het bijzonderste dier dat je gevonden hebt?

‘Bodemdiertjes en kriebelbeestjes’ is geschikt voor de maanden maart tot oktober, voor de groepen 3 t/m 8.

Wat leeft er in de sloot?

Met een emmertje en schepnetje op zoek naar kleine waterbeestjes. Met behulp van zoekkaarten bekijken we wat er gevangen is. Vangen ze een piepkleine watervlo of juist een enorme watertor?
Na een korte instructie mogen de leerlingen met een schepnet waterbeestjes vangen in de sloot. Eerst mag de eigen vangst in een klein emmertje.
Aan het eind brengen de leerlingen hun vangst over in grote platte bakken. Zo kunnen we de vangst van de hele klas goed bekijken. Met behulp van zoekkaarten zoeken we uit welke dieren ze gevangen hebben: insectenlarven, kikkervisjes, bloedzuigers of een waterschorpioen? Het is altijd weer een verrassing wat er gevangen wordt.
Na afloop gaan de beestjes natuurlijk terug in de sloot.

‘Wat leeft er in de sloot’ is geschikt voor de maanden april tot oktober, voor de groepen 4 t/m 8.

Locatie

Bezoekerscentrum Reitdiep
Wolddijk 103, 9738 AD Groningen (Noorderhoogebrug)

Aanvraag lesprogramma Reitdiep

Vul onderstaand formulier in en we nemen snel contact met je op!

Kies hier twee lesprogramma's uit die je leuk lijken, wij nemen zo snel mogelijk contact met je op voor de mogelijkheden.
Met welke groep(en) wil je langskomen?(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.